Data publikacji : 2021-01-12

Wpływ kompozytowej modyfikacji drewnianego poszycia skrzydła szybowca na linie ugięcia i drgania rezonansowe

Abstrakt

Oryginalne skrzydło drewnianego szybowca szkoleniowego SZD-9 „BOCIAN” polskiej produkcji zmodyfikowano za pomocą dodatkowej warstwy kompozytu węglowego. Zbadano wpływ nowej warstwy na właściwości mechaniczne skrzydła. Skrzydła oryginalne i zmodyfikowane poddano obciążeniom statycznym z pomiarem linii ugięcia i odkształcenia poszycia oraz obciążeniom dynamicznym. W badaniach dynamicznych określano odpowiedź drganiową na wymuszenie szerokopasmowe i wyznaczano częstotliwości drgań rezonansowych. Efektem nałożenia dodatkowej warstwy węglowej było silne stłumienie dominującej częstotliwości rezonansowej oraz obniżenie ogólnego poziomu drgań, co skutecznie utrudniło pobudzanie konstrukcji do drgań, a w konsekwencji zwiększyło bezpieczeństwo użytkowania skrzydła.


Szczegóły

Bibliografia

Wskaźniki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Skórski, W. W., & Zawisza, M. (2021). Wpływ kompozytowej modyfikacji drewnianego poszycia skrzydła szybowca na linie ugięcia i drgania rezonansowe. Polimery, 64(4), 267–271. https://doi.org/10.14314/polimery.2019.4.4