Data publikacji : 2021-01-13

Wpływ lakierowania katodowego na wytrzymałość mechaniczną połączeń metalu z termoplastycznymi kompozytami wzmocnionymi włóknami ciągłymi

Abstrakt

Metoda wykorzystująca wiertło tarciowe Flowdrill (flowdrill joining, FDJ) umożliwia łączenie metalu z kompozytami termoplastycznymi wzmocnionymi włóknami ciągłymi (FRTP) bez udziału pomocniczych elementów łączących. W metodzie tej włókna w kompozycie nie są przecinane jak w klasycznym sposobie łączenia, ale rozszerzane, co sprawia, że połączenie cechuje się dużą wytrzymałością. Technika FDJ potencjalnie może być stosowana do konstrukcji lekkich. Ważną cechą wymaganą od wykorzystywanych w przemyśle samochodowym elementów wykonanych wg tej technologii łączenia jest odporność na obciążenia temperaturowe i chemiczne towarzyszące procesom produkcyjnym, takim jak lakierowanie katodowe (CDP). Stwierdzono, że obróbka CDP nie wpływa niekorzystnie na właściwości quasi-statyczne badanych połączeń FDJ, wytrzymują one obciążenia sił ścinających do 2900 N i krzyżowych do ok. 1100 N zarówno przed, jak i po procesie lakierowania.


Szczegóły

Bibliografia

Wskaźniki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Gerstenberger, C., Osiecki, T., Timmel, T., & Kroll, L. (2021). Wpływ lakierowania katodowego na wytrzymałość mechaniczną połączeń metalu z termoplastycznymi kompozytami wzmocnionymi włóknami ciągłymi. Polimery, 63(11-12), 750–754. https://doi.org/10.14314/polimery.2018.11.2